En del frygter oprigtigt, at tidsregistrering bliver indført på alle former for arbejdspladser.

En hel del synes, at al den effektivisering fylder for meget! Overalt hvor jeg tager bestik af situationen, kræves det, at folk skal arbejde hurtigere og hurtigere… Os alle skal nå samme arbejdsopgaver, men på meget reduceret tid. Til at praktisere denne ekstreme effektivisering har man på næsten alle arbejdspladser arbejdet med tidsregistrering, timeregistrering, fraværsregistrering, samt et stempelur for at kunne kontrollere de ansatte. Det er tydeligt for mig, at effektivitets-iveren er gået over gevind. Det er snart hver uge, at min mand og jeg kan læse i pressen, at overordentligt mange både offentlig og privat ansatte kæmper mod stress pga., at forventningerne til den individuelle medarbejder har ændret sig. Den skræmmende stress er en af vores kulturs største livstruende sygdomme, og jeg er overbevist om, at der er en tæt relation mellem tidsregistrering, timeregistrering, samt fraværsregistrering på arbejds-pladsen & stress som sygdom…

Det er på ingen måde løgnagtigt, hvis jeg fortæller, at jeg er stærkt bekymret for konsekvenserne af de høje krav til arbejderen… Det kan bestemt ikke passe, at hele Europas befolkning skal gå nedenom og hjem med stress!! Vi er mange mænd, der tror, at det er virkelig fantastisk, at der nu er fantastisk meget opmærksomhed omkring arbejdsglæde på mange arbejdspladser… Men kontinuerligt med dette grundlæggende positive fokus, ses også et fokus på effektivisering… Det ses især i den konstante kontrol og overvågning foretaget af al den tidsregistrering, timeregistrering & fraværsregistrering. Ydermere er der samtidig den stressende lyd fra et virkelig gammeldags stempelur, der på ingen måde bidrager til et herligt arbejdsmiljø… Jeg har selv arbejdet i et firma, hvor vi til såkaldte MUUS-samtaler blev konfronteret med konklusionen på den tidsregistrering, timeregistrering, & fraværsregistrering, der var blevet noteret omkring vores indsats. Det var ik behageligt, og en hel del opfattede det som slet og ret ”overvågning”. Så min opsang til alle chefer lyder; fokuser på lykkelige medarbejdere, frem for optimering! Dét er jeg overbevist om i sidste ende vil virke positivt på tallene på bundlinjen. For glade og tilfredse ansatte betyder hårdtarbejdende medarbejdere.