Glasblæsning el. sandblæsning – hvaffor en slags slibning er godt vi kan gøre for den gamle bil?

Familiebilen skal have en dyb slibning (http://www.gladsaxemetal.dk/slibning). Vi har funderet lidt over, hvad man kan vælge af slibning og der efter overvejet forskellen mellem sandblæsing og glasblæsning (http://www.gladsaxemetal.dk/glasblaesning). Jeg så på en hjemmeside, at glasblæsning kan ses som en slags sandblæsning (http://www.gladsaxemetal.dk/sandblaesning), og at glasblæsning, som navnet viser, er en slibning der gennemføres med små glaskugler i stedet for brug af sand. I modsætning til sandblæsning virker glasblæsning vidst ikke så hvæssende men i stedet gøre fladen ensartet. Derfor kommer undertegnede lidt i tvivl, om hvorvidt et styks glasblæsning egentligt er nok.

Kærestens farbror Kurt har spurgt, om Min kæreste og jeg har planer om at betale for en proff. autosliber der kan gøre slibning eller om min kæreste og jeg planlægger at udføre arbejdet for egen hånd. Min kæreste og jeg googlede lidt efter tips i forb. med at klare sandblæsning & glasblæsning på egen hånd, meeen undertegnede har sørme ik’ riiigtig evnen eller modet for at springe ud i det projekt. Undertegnede er virkelig ikke vejens største håndværkstype. Og på én bilwebsite med råd til at gøre sandblæsning på egen hånd, har vi læst, at man ligefrem kan at blæse familiebilen helt skævt, samtidig med at slibningen tilsmudser ganske betydeligt. Og ja, det ville da sagtens ske, at det bliver udfaldet, hvis undertegnede kaster mig ud i en egenhændig glasblæsning. Så vil jeg derimod hellere lade de professionelle metalslibere om at udføre den slibning.

Når den slibning er overstået må dytten have ny maling. Og der er vi sjovt nok ik’ samstemmige om valg af kuløren. Om det skal blive en klassisk sølv eller sort, eller måske et styk mere sjov rød eller orange. Dét vil vi overveje i mens vi indsamler introtilbud på sandblæsning. Så vil vi anse, hvem der kommer vindende ud af den debat.