Jeg kan bestemt ik begribe det anvendelige i timeregistrering!

Hele verdens altafgørende buzzword er fleksibilitet og effektivisering! Overalt hvor man ser hen, forventes det at medarbejdere skal arbejde hurtigere og hurtigere… Det er nu påkrævet, at vi alle skal nå præcis det samme, men på enormt meget mindre tid! Til at gennemføre denne ekstreme effektivisering har man på næsten alle fabrikker beskæftiget sig med tidsregistrering, timeregistrering, fraværsregistrering, & et stempelur for at have mulighed for at ”overvåge” om alt går til, som det skal. Jeg synes, at dét trækker dårlige ting med sig! Det er stort set hver dag, at vi læser i pressen, at mange medarbejdere føler en kæmpe stress på grund af, at de ekstremt høje krav til den enkelte medarbejder har ændret sig… At døje med stress er en af vor tids allerstørste livstruende sygdomme, & jeg er overbevist om, at der er en tæt relation mellem tidsregistrering, timeregistrering, & fraværsregistrering på arbejdspladsen & et stresset liv…

Det er ik løgnagtigt, når jeg siger, at jeg er meget bekymret for fremtidens arbejdsform… Det kan virkelig bare ik’ passe, at vi alle sammen skal bekæmpe stress!! Adskillige grundlæggende tænker, at det er ekstremt lækkert, at der lige for øjeblikket er fantastisk meget opmærksomhed omkring trivsel på arbejdspladsen. Men sideløbende med et sådant fokus, ses ligeledes et fokus på optimering… Det ses meget tydeligt i den kontinuerlige kontrol foretaget af al den tidsregistrering, timeregistrering samt fraværsregistrering. Derudover er der tilmed den skrækindjagende lyd fra et såkaldt stempelur, der ihvertifald heller ik bidrager til et afslappet arbejds-miljø… Jeg har selv været ansat et sted, hvor vi til såkaldte såkaldte udviklende personalesamtaler blev konfronteret med konklusionen på den tidsregistrering, timeregistrering, & fraværsregistrering, som var blevet nedskrevet vedrørende vores arbejdsindsats. Det var ik behageligt, & majoriteten følte det som decideret ”overvågning”. Så vores opsang til alle HR-managere lyder; fokuser på tilfredse ansatte, frem for effektivisering! Det tror jeg når alt kommer til alt vil forbedre tallene på bundlinjen… For tilfredse arbejdere betyder arbejdsomme medarbejdere.